Skulptören

Staffan Östlund titulerade sig främst som skulptör, men sanningen är den att han var lika stor målare som skulptör. Skulpturer i det offentliga rummet blev hans specialitet och pryder idag torg, kyrkor, skolor, sjukhus. Han ville helst inte fastna i ett fack vilket resulterade i han experimenterade i flera olika material. Ofta var det i skulpturer i koppar som behandlades med olika syror för att ge oväntade färger. . Soluret vid Brantingsskolan, Fläktens Vindar vid Akademiska sjukhuset, Flicka med fåglar i Tunåsens sjukhem, Krona i förvandling vid Handelsbankens huvudkontor, samtliga i Uppsala för att nämna några offentliga skulpturer. Åren i Paris på 40 talet lade grunden till hans konstnärliga inriktning, och han umgicks med flera av Sveriges främsta skulptörer. Flera av Staffan skulpturer finns även i och runt flera kyrkor. Kanske gav uppväxten på Tierps prästgård intryck där pappan var kyrkoherde. Orphei Strängar, som står utanför Gottsunda kyrka var först ett tävlingsbidrag för Helsingborgs Konserthus men skänktes av byggmästaren till församlingen. Dopfunten i Uppsala domkyrka var ett hedersuppdrag som han själv värderade högt. De flesta ritningar och skisser ägs idag av stiftelsen Odinslund som har som uppdrag att verka för bevara Odinslund som en kulturplats.